Kackerlacksinvasion

publicerat i Allmänt;
 
4 juni 2022, Pernilla skriver
Nu är tiden för insekter, råttor och ormar här.
Tidigare år har vi bara haft enstaka kackerlackor i huset men nu den senaste månaden har vi haft en liten invasion. Då man sitter i köket sent och jobbar så krafsar det plötsligt och så kommer 3-4 kackerlackor spatserande för att leta mat...När man går i trappen på kvällenmöter man oftast en eller två. Häromkvällen landade en flygande kackerlacka på mitt huvud! Och det är inga små exemplar. Men jag är lite stolt över min nyvunna kackerlacksfångarfärdighet, att snabbt ställa en skål eller hink över dem. Ibland orkar man dock inte gå ut med dem direkt utan de får stå i fångenskap över natten. Då är det bäst att ställa något föremål ovanpå skålen för att inte den som kommer upp först på morgonen (inte jag) ska lyfta på skålen, oförberedd. Vi har också börjat använda en krita som de blir däckade av ett tag, gäller att bära ut dem snabbt innan de vaknar upp...
Spindlarna i huset är också stooora exemplar, och så många att jag har givit upp att försöka utrota dem. Försöker ta ut de som ser gravida ut dock, men misslyckades nyss för i helgen hade vi spindelförlossning i badrummet, helt plötsligt kryllade  minispindlar överallt. Myror finns också men den "årliga äggbärarceremonin" som brukade komma i maj, då tusentals myror marcherar genom köket har uteblivit. Skönt!
Det värsta tycker jag personligen är ormarna. Men jag har tack och lov inte sett en enda orm sedan vi kom till Nepal, helt otroligt! I mars kom dock en troligen mycket giftig orm (kreit) in i barnens skola, satt på väggen vid lampknappen. Läskigt. Patienterna med ormbett på sjukhuset ökar också nu. Men till skillnad från förra gången vi var här så finns det antivenom att tillgå. De som blir bitna av en kreit överlever om de får antidot i tid!
Läste just en blogg från 2010 och konstaterar att känslorna inför insekter och kryp är desamma. Vi har vant oss. Tacksam över det! Men måste erkänna att det ska bli skönt att bo i ett (förhoppningsvis) kackerlacksfritt hus i sommar. :) 
Throwback till 2010:
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :