2 år i Tansen!

publicerat i Allmänt;



Torsdag 1 april 2010, Pernilla skriver


Nu när småkrypen åter vaknat och dyker upp på de mest oväntade ställen, har jag upptäckt att sättet vi hanterar dem inte är det samma som för 2 år sedan. Vi har långsamt vant oss vid vardagen i Nepal...
Några exempel på detta:
Hittade jag baggar och larver i mjölet tidigare så kastade jag det, men nu plockar jag bara bort dom jag ser, för de ska ju iallafall kokas i ugnen innan de äts upp. Dessutom köttvägrar barnen just nu, så lite protein på köpet är bara välkommet.
Om jag ser en av våra jättespindlar (som vi inte lyckats utrota), försöker jag döda den förstås, men om den lyckats smita in bakom gardinen låter jag den springa och hoppas att den inte är gravid och snart ska föda...Kackerlackor däremot, jagar jag med hink och flugsmälla tills jag hittat den, oftast till Johns glada tillrop "ta kalackakan mamma, fort".  (Hennes käre make har numera lärt sig att inte lyfta på uppochnervända hinkar som han hittar på oväntade ställen... makens anm.) 


Pernilla:” När vi kommer tillbaka efter sommaren i Sverige kommer vi inte åka dit igen på 2 år, hur tror ni det blir?"
Moa “Skönt
Ida “Ja, man åker ju inte till Nepal för att åka till Sverige”
Efter att i början reagerat på alla arbetskamrater som går till jobbet fast de har diarre, konstaterade jag härommorgonen efter att ha varit på toa med vattentunn diarré 4 ggr under natten att jag var lätt illamående men ju inte kräkts, packade toapapper, fyllde dricksvattenflaskan och gick till jobbet. (oftast beror det ju på ngt man ätit och är inte smittsamt och skulle man inte jobba med diarré skulle man få vara hemma en hel del...)

Gillar numer asiatiska toaletter bättre, de är oftast fräschare än de västerländska. Bara man tänker på att ta av sig sjalen först...
Den första sommaren här såg jag (efter att ha mött flera giftiga) ormar överallt och klampade då jag gick i ormmarker så att nepaleserna vände sig om och undrade vad det var för klumpedumpa som kom (& Otto skämdes för mig). Förra veckan då jag och Evelyn från Norge var ute och sprang och såg en liten brun orm på trappen, stannade vi visserligen upp, men varken skrek eller viftade utan klev över trappsteget där den låg & jag behövde inte ens bearbeta det på bloggen (Förrän nu, Ottos anm)
Ida & Moa tycker att något av det jobbigaste här är stanken som blir på toaletten för att vi inte har tillräckligt med vatten för att spola med och dålig avloppskonstruktion. En dag då lukten var förskräcklig och jag bara väntade på att Moa som var där skulle börja klaga, hörde jag tjejerna fnissa därinne och så kom Moa ut och visade deras nya uppfinning- hårspänne på näsan! (se bild ovan)
På barnavdelningen är ett vanligt problem att det inte finns rena lakan , man måste ringa till tvätten och sedan vänta på leverans (som ibland dröjer en halv dag om det varit dålig tork). I början tyckte jag det var förskräckligt att bara vika in den nedsölade biten och återanvända lakanet, men har nu börjat göra så själv (iaf om det bara är kiss)- bättre ett blött lakan än inget...

Då jag igår fann en droppflaska med fullt av minimyror på , konstaterade jag bara att det inte var några som kommit in i droppflaskan och torkade av dom. Men det värsta är att de kryper in i kuvöserna också, tog nog bort 10 stycken som kröp på en liten prematur bebis.
När jag klagade över myrorna i köket sa John "men mamma, var inte arg på myrorna"

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Kerstin Eknor:

Tack för att delar med er.Jag ser fram mot att vi ses på bröllopet i sommar även om det inte är därför som ni är i Nepal. För att åka på bröllop i Sverige alltså.

Kram från Kerstin

2:a kommentar, skriven , av Alexandra:

...och här i Aneby går vi till skolan och skriver tenta trots att vi har kräkts hela natten sittandes på toaletten och tror att man har nått livets slut... vinterkräkssjukan eller nåt sånt har jag hört att det kallas.



(april, april...)

Kram-kram (numera friska, men säkerligen smittsamma)

3:e kommentar, skriven , av Pilkvist:

Härlig läsning! Du lurade mig nästan med aprilskämtet.



Ha en fantastisk Påsk. Jesus är uppstånden!



Kram från Camilla, Håkan Simon och Samuel

4:e kommentar, skriven , av Pernilla:

HU Stackars er Alexandra. Vinterkräksjuka har vi inte här, bara hederlig diarre, blev plötsligt tacksam över det :) Och det där med att jag inte behöver ormbearbeta här på bloggen ändrades just då vi ikväll fick höra att en familj i teamet (som har ett bra hus!) hade en giftorm i badrummet igår kväll!! :( Hej Kerstin Vi ser också mycket fram emot bröllopet 3 juli!

5:e kommentar, skriven , av Mikael Assedahl:

Glad Påsk !

6:e kommentar, skriven , av Fam Lindsmyr:

GLAD PÅSK!

Vi har det den stora äran att ha Yörgen & Maria och barnen här i helgen. Kan man ha det bättre under en påskhelg?! Vi har varit ute och grillat korv i vårsolen och därefter letade barnen påskägg i trädgården. Nu ska vi snart fixa lite påskmat.



Hoppas eran påskhelg blir bra och att era magar mår bättre snart.

Många kramar från oss alla, speciellt från Emmy säger hon. Maria säger "speciellt från oss alla här i huset"

7:e kommentar, skriven , av Elisabet Eknor:

Glad Påsk på er!!!!

Har undervisat "mina"9åringar om påsken och de är SÅ DUKTIGA SÅ DUKTIGA!!!Känns så ROLIGT när de har fattat budskapet o lyssnat på VAD vi har försökt att lära dem=)=)=)=).

Men vi kunde inte FÖRSTÅ VARFÖR prinsessan ville ha Johannes Döparens huvud på ett fat!!!RUSKIGT!!!!

VET NI?????

Någon annan som läser detta och VET???

Jag är TACKSAM för svar(och barnen i klass 3)!!!



KUL att ni kommer till bröllopet!!!

Vi har bokat in v31 på Rossö så då lär vi väl ses lite mer.



Vi drar igång en liten Nepalmarknad i år igen på skolan o hoppas på STOR FÖRTJÄNST!!!!=)=)=).



Du det där med asiatisktoa det håller jag VERKLIGEN med om!!!!!Har hört att de små invandrade barnen här kryper upp på toan,ställer sig med fötterna på ringen o hukar sig ner....alla sätt är bra.....



Har ätit Påskmiddag här med K&K&Per o är nu på väg till K-stin på myskväll.Karin är med kompisar o roar sig.

Ha det så GOTT.Vi LÄNGTAR efter er och skulle GÄRNA komma en gång till....men......

KRAM KRAMKRAM o GLAD PÅSK igen!!!!

8:e kommentar, skriven , av Lotta:

Jo, Jocke har lärt mig massa tricks av samma sort. Som att ha en kopp per familjemedlem på en krok, så behöver man inte diska varje gång man tagit ett glas vatten. Det sparar många diskar må ni tro. Vad skönt att ni har vant er vid vardagen där. en del av de där sakerna kanske ni måse vänja er av med när ni kommer hem igen - så ni inte blir konstigförklarade;-)Kram från et varm och vitt Luleå!

Kommentera inlägget här :