Citronplockning i mellandagarna

publicerat i Allmänt;




   
Onsdag 31 december -08

Vår första jul i Tansen har varit en skön, grön jul. Nog lite intensivare än vi trott den skulle bli, alla kvällar utom en under julveckan har vi haft eller själva varit gäster. På julaftons kväll var vi 19 personer (bla fam Wirehag från Karlstad som just kommit - väldigt trevligt) i vårt mysiga vindsrum - som blev varmt och gott trots att det innan vi slog på gasolvärmaren och alla kom bara var 14 grader där. Vi åt fruktsallad, kladdkaka, chokladkola, nyskördade apelsiner och sjöng julsånger, läste julevangeliet och välkomnade en glad engelsk tomte till Johns stora förtjusning. Kl 23 kom ett glatt gäng, nära 100 ungdomar, från Tansens kristna församlingar och dansade under stjärnhimlen i vår trädgård och sjöng om Honom som julen handlar om! På juldagsgudstjänsten var kyrkan full av glada människor och ballonger i taket och vi hade tur som fick en "väggplats".

     

Den största skillnaden mot julen i Sverige är nog att vi här inte haft någon kommersiell prejulupplevelse. Julen för de kristna här handlar om Jesu födelse och inte tomtar, julmat & paket och det är befriande! Sen är väl inte vi helt avtomteliserade får väl erkännas, hade en liten egen paketöppnarjul på juldagen, då vi även öppnade från Sverige sända paket och läste brev & kort från släkt och vänner - underbart - tack alla!! Och då vi dagen innan jul inte trodde någon tomte skulle besöka oss funderade vi på om vi skulle kunna be vår rara Didi - en ensamstående hindukvinna, vara tomte :)

Istället för skid- och skridskoåkning mellan jul och nyår har vi ägnat oss att plocka citroner hos grannen, i solens sken med fjärilar fladdrande runt oss. "Kasta boll" sa John när den första stora citronen dunsade ner straxt bredvid honom.

Gott Nytt År!

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ingeborg:

Hej Pernilla med familj!

En varm önskan om ett Gott Nytt År! Det är intressant att läsa på er blogg. Roligt också med de fina bilderna. Jag följer er på långt avstånd, fast jag inte kommenterar i bloggen så ofta. Varma hälsningar från ett småkallt med vackert Lindesberg. Ingeborg

2:a kommentar, skriven , av Ragnhild:

3:e kommentar, skriven , av Ragnhild igen:

GOTT NYTT ÅR!

Det är sent eller tidigt, vilket man vill och något gick fel nyss.

Har just kommit tillbaka från firande hos min syster. Klädselkrav: glitter och tiara. Min "glitterjumper" från Myrorna kom väl till pass igen (använde den även på julafton). Tiaran kom ur syskonbarnens utklädningslåda eftersom jag inte håller mig med egen tiara.

Nyårsafton gick annars i panikens tecken eftersom mammas panna, eller snarare cirkulationspumpen i densamma, la av runt klockan 10 på förmiddagen. Efter diverse eget opererande (min farbror kom upp och skruvade enligt instruktioner från en pannkille) sprutade det hett vatten åt alla håll i pannrummet och jag fick stå i 15 minuter med två skruvmejslar för att trycka in en bit hushållspapper i pumpen och på så sätt hindra flödet. Sen kom en "FixarFrasse", som egentligen inte jobbade idag, och ordnade det hela. Två timmars arbete plus en ny pump på nyårsafton- man kan undra vad det kan komma att kosta. Priset diskuterades inte idag!

Nu är det läggdags!

PS Böckerna jag tänkt skicka är jättebra- fast de ligger fortfarande i min "julklappskasse"! /R

4:e kommentar, skriven , av Lina:

Gott Nytt År önskar hela familjen Odenmarck. Vi har tänkt på er. Vi kom också ihåg din födelsedag Pernilla, hoppas du hörde när vi sa Grattis. Paketet ligge kvar i trappan (Ragnhild har gott sällskap!) Vi har haft en lugn jul hemma själva med tomten. I mellandagarna åkte vi en liten runda till släkten. Vi åkte skridskor i Nora och firade svärmors 65 årsdag. Kram Lina

Ps. Om ni önskar er något särskilt från Sverige så hör av er, jag som sagt inte postat mitt paket än.

5:e kommentar, skriven , av Bettan Eknor:

Gott Nytt År önskar jag er från ett kallt snö/frost glittrande Bröstorp.Skridskoisen är PERFEKT.Idag satt jag på en sten nästan längst ut på eran udde på norra sidan där det konstigt nog var lä.Rätt som det var bångnade det till i isen o det kluckade i vattnet under mig...VILKA KRAFTER när isen fryser på!!!Nu är det -10 o den lär vara ännu tjockare imorgon,då ska jag ut o åka med min bror med dotter som kommer o hälsar på över helgen.

Må så GOTT!!!

6:e kommentar, skriven , av Maria Nordström:

Tack för fina bilder och åter en härlig läsupplevelse! Här hemma i karlstad är det 11 grader kallt och frosten lyser vit. Vill önska er ett gott nytt år med massor av Guds välsignelse, frid och vägledning. Tack Ida o Moa för eran fina sång vi fick höra i Korskyrkan. det blev jubel!! Nu ska jag somna lilleman innan han somnar i ett skrik på mattan här i kontoret. Tycker om er massor!!!! Kramar från oss på Stockfallet.

7:e kommentar, skriven , av Anonym:

gott nytt år,

8:e kommentar, skriven , av Ragnhild igen:

Tillbaka i Örebro men utan särskilt stor arbetslust. Idag har jag ombesiktigat NODen så nu kan jag köra åtminstone till sommaren! Jag har också varit ute vid Oset och sett året tjugonde tjugoförsta och tjugoandra art (rödhake, fasan och gräsand).

Nu har jag ätit daalbhat, daalen var rester efter Nepalträffen i höstas. Kanske måste jag arbeta lite trots allt. Ridningen börjar kl 20.10.

Kommentera inlägget här :