Monsun & insektsinvasion

publicerat i Allmänt;

    

Onsdag 23 juli

Monsunen är här ordentligt - ibland öppnar sig himlen och på en kvart är vägarna som floder. Vi är positivt överraskade av att regnet kyler ner så mycket dock - nu har det regnat nästan 2 dygn och är perfekta 24 grader! Ida & Moa älskar regnen, hoppar runt i vattenmassorna och är lyckliga. Mellan skyfallen blir himlen blå, värmen kommer och det är som att vara i en ångbastu. Lite jobbigt ändå är att ALLT är fuktigt;  tvätten blir sur, mina fina lädersandaler har möglat och att böja upp ögonfransar fungerar inte (så jag går runt med ouppböjda ögonfransar hela dagarna...)

Det märks också på djurlivet inomhus att monsunen är här.

Häromdagen vid middagen;

Moa; "Blä, jag fick en pinne i riset".

Ida; "Det var väl inget, igår fick jag en mask".

Moa; "Jaja men den var ju död Ida".


Fem minuter senare;

Moa; "Titta Ida, jag såg tungan på ödlan!" (om en ghekko som sprang över väggen)


John tittar samtidigt intresserad på en myra som kryper över bordet och säger "vovvovvov".


En dag upptäckte vi att taket i köket till viss del var svart av myror, stora sjok av dem som sakta marscherade. Och alla bar de ett ägg med sig! Såg med oro framför oss hur köket skulle se ut då alla ägg kläckts men vår Didi lugnade oss med att de går själva. Under dagen rörde sig sjoken sakta utefter köksväggarna och dagen därpå var de helt borta! Fascinerande.


John har under nätterna fått röda bett som jag inte sett förut och Didi förklarade på nepali att det nog var flygande djur med långa ben och svart kropp som kom in på natten och bet. Jag såg framför mig någon ny farligt okänd insekt men då jag frågade språkläraren om vad "lamkhutti" var så var det bara mygga. :) Fast betten ser annorlunda ut än hederliga svenska myggbett.


Dessutom trivs och frodas kackerlackor, silverfiskar, larver, skalbaggar, termiter, spindlar & ödlor i vårt hus (och på sjukhuset- när jag stod under en takfläkt som startade föll massor av minispindlar ner på mig- det hade nog varit förlossning däruppe) . Våra ghekko har fått bebisar och det var en stor kull för det är de sötaste miniödlor överallt. Mat som  ligger varmt blir också lätt bebodd - har träffat på ett myller av vita små maskar i både tomat och persika (de var inte söta) och sist jag öppnade mjölburken är där små gångar som larver eller skalbaggar gjort - så går det när man glömmer att sila det.


Men vi har ännu inte sett en endaste liten orm inomhus.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ragnhild:

Låter som om ni har Parken Zoo hemma hos er ungefär!?

Är hemma och vattnar blommor. Ska vidare till Wikholms ikväll. Jag lovar att vinka till er nedfart i Alster! På lördag är jag här igen.

850 gr blåbär igår, inga enorma mängder direkt men storleken var hyfsad.

2:a kommentar, skriven , av petra & mattias:

Hej på er!

Nu har vi varit på semester och har njutit av ledighet. Denna vecka är semester oxå, sen börjar mattias jobba. Möglar kläderna och böckerna oxå? Mattias har varit och inhandlat gift mot våra myror (som nog bor under alla plattorna på baksidan, det gick att hälla i 3 liter vatten som bara försvann i ett litet hål mellan plattorna). Fast vi saknar "doom" från Tanzania - bara att spraya och vips så var de borta... hm, inte så nyttigt... men, men, eller lite effektivt pulver att hälla ner i hålen.

Idag har det varit den varmaste dagen på länge hos oss - SKÖNT med värme!



Härliga kommentarer av Ida & Moa!



Kram från Petra, Mattias, Albin & Ellen

3:e kommentar, skriven , av Pernilla:

Kläderna har inte möglat än för vi har glödlampor i garderoberna!(var väldigt konfunderade av att hitta dem idär då vi först kom...)

Myrorna här är faktiskt bättre än i Sverige, verkar inte lika bofasta. Sen imorse kan vi också lägga till mösss i köket, de hade ätit potatis och bajsat på bananerna.

Ha en skön sommardag!

4:e kommentar, skriven , av Elisabet Eknor:

Uj uj uj!!!Djurlivet verkar vara rikt hos er.Här "slåss"vi mest med bananflugor,mygg o knott.Känns mer hanterbart.

Igår hade vi 20 års kalas här på Bröstorp.På lördag ska Karin o Emmelie ha gemensam STOR fest här hos mig.Jag "FÅR"bara vara med o göra iordning,sedan är jag portförbjuden=).Ska dock inte vara allt för långt bort.Har sagt att jag campar väl nere vid sjön,men det var för nära så jag kanske sover i Kristins lgh.Vill inte sova ännu i "nya" huset.DÄR har jag VÄRLDEN FINASTE hallonhäck som LYSER RÖD.Har aldrig sett SÅ mkt hallon.

Hade JÄTTEKUL i Tyskland.

Må så GOTT !!!

KRAM E-bet

5:e kommentar, skriven , av Ragnhild:

Hemma igen. Alster var lika trassligt "som vanligt" och jag undrar verkligen vad Fröding skulle ha tänkt om att ha motorvägen gå så rakt igenom "dungen där göken gol"? Nåja, väldigt nära i alla fall!

VARMT nu! Har höjt mitt antal bad denna sommar med 400% de senaste två dagarna; från 1 gång till 5 gånger.

6:e kommentar, skriven , av Ragnhild:

Jag igen!

1400 gr blåbär och 600 gr hallon idag. Ska äta 400 gr blåbär och 100 gr hallon, resten är infryst. En del blåbär var som knappnålshuvuden men efter en timme hittade jag ett något bättre ställe.

Det var aningen varmt att plocka hallon i solen denna dag Det har varit 33,2 grader i skuggan i Falun रे så säkert var det 40 i solen här. Fick hälla vatten över huvudet för att inte bli helt överhettad.

Åkte för att bada i Ramsjön "på vägen hem". Döm om min förvåning när jag upptäckte att de som satt precis bredvid den enda tomma fläck jag kunde hitta att slå mig ned på var PG och Alison! Trevligt!

Dags för dusch och blåbär!

7:e kommentar, skriven , av Emma Skaghammar:

Hej!

Det var länge sedan jag skrev nu, men sommar och mitt i semestern så står dator och mail och blogg helt stilla! Nu var jag bara tvungen att läsa om era förehavanden från maj och framåt!

Här är det otrolig värme! Jag jobbade i helgen och inne på vår avdelning hade vi 32 grader...fy och usch...!

Annars har vi försökt att åka båt och bada så mycket som möjligt! Det är underbart på Vänern!

Som sagt, väldigt varmt och nästan fuktigt idag...har inte provat att böja fransarna, men det går nog inte..../Ha! Du är ju för ROLIG Pernilla!!

Kram i massor! Vi hörs! /Emma

8:e kommentar, skriven , av Magnus:

Hej hej!

Kul med alla djur. Vi har bara skalbaggar, bananflugor, tvestjärtar, spindlar och silverfiskar i massor i vårt hus :)

Kram

Kommentera inlägget här :