Ett drama med lyckligt slut

publicerat i Allmänt;
Söndag 29 juni

Stora delar av Nepals befolkning har de senaste dagarna hört och berörts av ett drama i staden Pokhara, som vi gärna vill dela med er.

I torsdags föll en 2½-årig flicka 20 meter ned i en smal ravin. Hennes föräldrar, polis och armén försökte förgäves rädda henne, de hörde hennes skrik på hjälp långt in på natten. Dagen därpå var hon helt tyst. Ett räddningsteam från Kathmandu kom på morgonen men de misslyckades också då sprickan var för smal.

Då kom en spenslig 12-årig skolpojke, Kamal, och ville försöka hjälpa flickan. Han hindrades först då det ansågs för farligt men firades sedan ner i sprickan, fann flickan vid liv, gav henne dricka, knöt fast henne vid sig och firades upp tillsammans med henne till allas stora glädje! Hon hade då varit fast i 22 timmar. Hon fördes till sjukhus och man konstaterade att hon som genom ett under klarat sig med bara skrubbsår.

Igår var det extrasändningar på TV hela dagen och man intervjuade pojken och hyllade honom som en hjälte. Han fick också pengar och erbjudanden från många håll, bla fri skolgång och sjukvård. Han är lågkast och skulle därför enligt en nepales vi pratat med egentligen inte fått vidröra flickan. Detta är en av de saker som berört många djupt. Kanske en liten del i att bryta den ofta nedvärderande kast-hierarkin som fortfarande är stark.

Flickans far, som är pastor, berättade i TV hur de bett till Jesus under natten och hur han i en syn sett hur flickan (deras enda barn) kom tillbaka till dem, levande.

Så det är också ett vittnesbörd, att det är en stor och mäktig Gud vi har, och att Han använder små, svaga människor som sina redskap!



(Se även Nepalnews.com)

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Ragnhild:

Hemma i Örebro "en stund". Det hällregnade i två dygn i Lappland, dvs hela tiden jag var där, så det var svårt att uppbringa någon entusiasm ens över de talrika orkidéerna. Resan upp och ned gick bra, 88 mil upp och lite längre hem eftersom jag nödvändigtvis ville åka över Oviken. Ni vet, Ongmans barndomstrakt. Det är OTROLIGT vackert kring Storsjön! Där kom solen fram också, fast varmt var det inte.

Vi åkte till E-tuna direkt så mina blommor har fått klara sig utan omvårdnad en hel vecka. Alla krukväxter har överlevt, dock ej balkongblommorna.

Det är svårt att läsa nepalnews på mors dator (för seg) så jag har nästan helt missat dramat med räddningen i ravinen. Intressant ur flera synvinklar. Ja, inte att jag missat dramat det, men hela händelsen alltså.

2:a kommentar, skriven , av Ragnhild:

Jag behöver en korrekturläsare! Hm!

3:e kommentar, skriven , av monica hagvall:

Helt fantastisk berättelse! Med tanke på det som ni berättade om den lille pojken på sjukhuset så är kontrasterna stora. Jag kan bara konstatera att jag inte förstår och att livet är orättvist. Vi hörs!

monica

4:e kommentar, skriven , av P-G:

Väldigt gripande! Jag blev starkt berörd av historien som ju ger ett exempel på hur Gud arbetar.

Kram

P-G

5:e kommentar, skriven , av Ragnhild:

17 kg jordgubbar har jag och mins syster plockat idag! En gammaldags sort som smakar mer än de vanliga sorterna. Biligt var det inte direkt men roligt och extra gott av att vara självplockat. Efter att ha ätit en hel del har jag nu 4,5 kg jordgubbar infrysta (mamma var också med och delade på det hela därav mängden).

Blåbären är fortfarande som muslortar men i morgon ska jag plocka av mors röda vinbär. Ingen lättja här inte!

6:e kommentar, skriven , av sofia hildingsson:

Alltid lika facinerande och intressant att läsa om det ni är med om !Idag har vi haft en härlig sommardag här hos oss med sol och bad(ialla fall för sonen som vågade doppa sig i Vättern!!)Vi njuter av sommarlov...inte Göran kanske som skrapar en husvägg... Ha det gott! Kram från Hildingssons

7:e kommentar, skriven , av Köpman:

Vilken häftig story! Nästan som en uppdiktad hjälte-berättelse ur en sagobok eller serietidning!



Förra veckan var jag med 19 barn på läger på Hjälmargården. Emmy var med och hon pratade mycket om sin bästis Ida (oj vad Emmy saknar dej Ida). När vi hade pyjamasbön i tältet bad vi för Ida och även er andra. Imorgon ska jag sjunga lägersången "Smile" på gudstjänsten, tillsammans med Emmy, Isak Liljegen och kanske nåt mer barn.



Sara och barnen åkte ner till Grindstugan, Östergötland, igår och imorgon tar jag bussen dit. Sara ska försöka sälja halsband på en lokal marknad imorgon. Ska bli spännande att se hur det funkar. Men tyvärr är ser det ut att bli regnigt och kallt, efter några dagar av riktigt skön högsommarvärme.



Har hört om oroligheter i delar av Nepal, bl.a. tilltagande vapensmuggling, men det verkar som att ni lever tryggt i Tansen. Må ni fortsätta så!



Blessings,

Köpman

8:e kommentar, skriven , av Ragnhild:

Idag lite regn emellanåt- det behövs! Jag har rensat mellan hallonbuskarna så att man ska kunna komma åt hallonen utan att bränna sig. För övrigt plockar jag fortfarande röda vinbär men ska snart övergå till krusbär. Någon dag ska jag också kolla blåbären.

9:e kommentar, skriven , av Maria Lindell:

Jättehärligt att läsa! Nu har jag haft en lässtund och kommit ikapp lite. Det har varit dåligt med bloggande för mej ett tag. Ni har verkligen ett spännande liv i Nepal! Vi önskar så att vi ska kunna hälsa på. Vi får se vad Gud säger...

Kommentera inlägget här :