Kackerlacksjakt

publicerat i Allmänt;

Torsdag  30 april, Pernilla skriver


Igår kväll då jag lagt tjejerna och med John i famnen kom ut i hallen sprang ett stort svart djur (ca7cm) över golvet, in i vårt sovrum. Jag  sa "neej, en kackerlacka igen, den måste vi fånga". John ropade "Fånga Kalackackan, fånga djuret" och galopperade glatt in i vårt rum och la sig på knä för att titta under byrån (han har varit med förr...).

Ida och Moa kom också springande, kackerlacksjakt om något är väl giltig anledning att slippa sova (med 27- gradig värme i sovrummet tar det sin tid att somna ändå såhär års). Otto hämtade den obligatoriska plastburken och en tidning och la sig också på knä för att lokalisera odjuret. Då det kikade fram bakom en papperstrave med sina långa viftande spröt skrek John "kalackackan kommer", hoppade upp i Ottos famn och lade armarna hårt om hans hals. Otto verkade inte det minsta missnöjd med att behöva avbryta jakten och Ida och Moa började locka på och tala lugnande till kackerlackan, förklarade att den inte behövde vara rädd, den skulle bara bli utsläppt i friska luften...

Till slut fick mamman i familjen, som dokumenterat cirkusen med videokameran som passande låg i rummet, rycka in och göra det hjältemodiga infångandet och frigivandet. Efteråt tänkte vi att det var tur att inte någon nepales såg vårt kackerlacksupptåg, då hade vi kanske blivit hemskickade...

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av mamma:

Heja Pernilla, strong är du mot alla "småkryp" som du dessutom släpper ut i frihet, kanske kommer dom in igen för att få höra de rara lockropen och lugnande talet ... från verkliga djurvänner

Stor varm kram

2:a kommentar, skriven , av Ragnhild:

Så stora kackerlackor är ju inte så lätta att ha ihjäl förstås. Har ni provat "kackerlackskritor". Då dör de när de kryper över linjen man dragit med kritan. Det måste förstås vara en ganska giftig substans, som säkert inte är nyttig för människor heller, men effektivt är det. Allra bäst fungerar det i skåp!

3:e kommentar, skriven , av Pernilla:

Tack för tipset Ragnhild. Ärligt talat skulle det bli så mycket tårar om kackerlackorna stupade över ett streck så vi får nog fortsätta bära ut dem i friheten. Men har haft så många sista v så jag undrar om det går rykten på kackerlacksmarknaden om att det är ett trevligt hus det här...

4:e kommentar, skriven , av Jenny Bälter:

Hej Pernilla!



Ja, vad snälla ni är mot dessa ÄCKLIGA stora odjur!!! Vi dödar dom vi med hjälp av ett sprej som finns att köpa här, de dör ganska fort av detta sprej. Jag är imponerad att ni lyckas fånga dem, för de är ju grymt snabba när de inser att deras liv är i fara. Hoppas att ni alla mår bra. Kram Jenny Bälter

5:e kommentar, skriven , av Maria Nordström:

Hej på er!!

Jag tycker ni är modiga, våran Joel är inte lika snäll mot småkryp. Nu är det ju då inte kackerlackor men myror och skalbaggar ska dödas. Jag tycker det är lite väl hemskt och försöker förklara att de också har ett liv värt att leva, men får inte mycket förståelse.. Hanna däremot fångar dem gärna i en burk med lufthål, tyvärr dör de också efter ett tag. Kanske Joels metod inte är fullt så lidande?! Här hemma är det valborg. Hanna o Anders är vid majelden och jag tar hand om två sjuka pojkar. Vi önskar er allt gott, längtar efter er! Kram Maria m fam.

6:e kommentar, skriven , av Bettan Eknor:

Heja Pernilla!

Jag tycker att kackerlackorna ska tänka att det är ingen ide att bosätta sig i ert hus för de bli iaf bara utburna o låta bli att överhuvudtaget komma in.Ni skulle ju kunna ordna ett litet kackerlackshem åt dem UTANFÖR huset så skulle de kunna trivas där =).

Hade det JÄTTEBRA på min Nepalkväll på skolan o maten blev toppengod.

På söndag är det Vikers tur men utan mat,tack o lov.

Kram

7:e kommentar, skriven , av Ragnhild:

Underbart skön dag idag. Klippt gräs, krattat, planterat en liten rhododendron i M's trädgård. Det är så varmt att man kan gå i shorts - fast jag har inga, så jag har jeans med "vädringshål".

8:e kommentar, skriven , av Alexandra o Magnus:

Hahahahaha! Det hade varit roligt att se och uppleva er kackerlackajakt! Kanske får vi se det på film sen...!?!?

Här i Aneby har vi haft ännu en fantastisk vårdag med strålande sol, 20 graders värme och fågelkvitter. Vi njuter och är tacksamma för livet! :)

Stor kram till er!

9:e kommentar, skriven , av Ragnhild:

Är allt OK? Vad händer i Tansen nu när Mr PM avgått? Jag blir så besviken, trodde verkligen det skulle fungera med den nya regeringen.

10:e kommentar, skriven , av Anonym:

Är allt OK? Vad händer i Tansen nu när Mr PM avgått? Jag blir så besviken, trodde verkligen det skulle fungera med den nya regeringen.

11:e kommentar, skriven , av Ragnhild:

Hur är det i Tansen? Märker ni nåt av att Mr PM avgått? Jag blir så besviken, jag trodde verkligen att regeringen skulle klara det här!

12:e kommentar, skriven , av Ragnhild:

Oj, det blev nåt fel här tror jag?!

13:e kommentar, skriven , av Beatrix & Karl-Göran:

Har nu landat i det normala livet igen = andra dagen på jobbet!! Här är idag kallt och skönt.....inga kackerlackor än så länge :)och det uppskattar jag verkligen. Skarattade gott när jag läste att Pernilla filmat jakten - ser det framför mig. Vi saknar er!!!!!!!!! och ni finns med i våra böner. Kram, kram, kram, kram, kram

14:e kommentar, skriven , av [email protected]:

poklad och kalckakan får akta sig när lille John är i farten...

Här nöjer vi oss med sniglar, Geusse bygger snigelhotel en del får tom egen pool..



Vackra bilder på John o flickvännen, Pernilla du får ha en fotoutställning när ni kommer hem. Du ger oss så levande bilder.

Kram

Maria

15:e kommentar, skriven , av [email protected]:

poklad och kalackackan får passa sig när lile J är i närheten... Gusse roar sig med att bygga hotel till våra sniglar och om de har tur såfår de en pool!!

Vilka vackra bilder på Lille John och flickvännen. Pernilla du ger oss så levande bilder, du måsta ordna en fotoutstänning när ni kommer hem?

Krama alla från oss här i Hässelby

/Maria

Kommentera inlägget här :