Chill på södra halvklotet

publicerat i Allmänt;
9 april 2018, Otto skriver
 
Tyckte att Pernillas titelförslag "Juliana och jag" var roligt men lite missvisande, så hittade på en annan. Umgås ju mer än vanligt med mina tonåringar så nu blev titeln lite ungdomlig, hoppas ni förstår. En rapport från baslägret här i hus "H17" på sjukhusområdet. Lite kartnörd som jag är måste jag förtydlia var vi är, för oss som har lite dålig koll på Arfrika och ekvatorn:
 
Vi äter avokado till frukost, lunch och kvällsmat, linsgryta (lite Nepalkänsla men saknar kryddorna), ris, mchichi (spenat), ugali (av majs) och hembakat bröd med... avokado. Och en del av oss lite bregott och svensk ost om vi ska vara ärliga. 
 
 Juliana är här mellan 8.30 och 15 och hjälper oss att laga mat, diska och tvätta. Här vid vår vedspis där hon förbereder kvällens mat som vi ska bjuda Dr Charles med familj på. Köket är ett par snäpp modernare, mer funktionellt - och mer svenskt! - än vårt kök i Tansen. På vedspisen kokar hon dricksvatten varje dag, hon använder även vedugnen mycket mer än gasugnen bredvid. Måste vara mycket bättre tillgång till ved här än i Tansen. Plattare och bördigare är väl förklaringen. 
 
Juni leker förskola, spelar fotboll inne med ballong eller ute med Johns medpackade svenska boll, pysslar och skriver och bygger uppfinningar i iPaden. John har lärt sig kuben - ett gemensamt projekt för oss två. Nu ett par dagar senare är Johns rekord 2:05 och mitt i tiominuterstrakten. Vi läser Percy Jackson och "Catch-me-killer". Ida pluggar inför sina exams och jagar myggor, Moa har gått bredvid på sjukhuset. Idag har Ida och Moa blivit rundvisade på en skola i närheten. Själv är jag officiellt här på föräldraledighet, ger PNC lite tekniksupport, men känner att jag verkligen har semester: läser romaner, umgås med barnen och har nästan slutat kolla jobbmailen. Jätteskönt! 
 
Inget wifi här i huset men har köpt två SIM-kort med surf som vi delar från telefonerna. Vi kan inte köra på som hemma förstås, så ett av barnen, som vill vara anonym, har slagit high-score i Dinosariehopp.
 
Till sist, en kafferapport: Man odlar ju mycket kaffe här i trakterna. Jag som dricker mycket kaffe hemma sätter ändå lite prestige i att a) klara mig utan när det inte finns och b) försöka hålla mig till lokalproducerat. Detta mynnar, precis som i Nepal, ut i att jag mest dricker te. Dock druckit enstaka kopp av Maritas ICA Eco snabbkaffe samt några koppar Tanzaniskt "Africafe". Te är gott.
 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Magda:

Underbart att få ta del av era målande reseberättelser!

2:a kommentar, skriven , av Maria Nordström:

Tack för en härlig läsning o inblick i er vardag, verkligen givande! Bless You!! Kram Maria M

3:e kommentar, skriven , av Sandra%20och%20Niclas:

Låter som om du Otto och barnen har det så bra! Tack för kartan, jag gillar också kartor ;-) God bless you all. Kram Dehlins

4:e kommentar, skriven , av David N:

Te är gott. Ha ha, det gäller att läsa mellan raderna. Tack Otto o Pernilla för allt ni delar med er, stort som smått. För kännedom så dyker det upp en annons i bloggen från Telefon 2 med texten: Välkommen till surfbältet, Sveriges mest uppkopplade plats. Vet inte vilken algoritm som kopplar ihop det med high score i dinosariehopp. Fortsatt lycka till med ventilation och reflektion

5:e kommentar, skriven , av Maria:

Härligt med en liten vardagsskildring ur din vinkel Otto. Skönt för dig att kunna släppa jobbet och vara pappaledig.
Våren har kommit till Skoghall och vi har haft några riktigt fina dagar nu.
Önskar er allt gott!
Kram Maria

6:e kommentar, skriven , av Ingegerd:

Otto, tack för underhållande läsning😀

7:e kommentar, skriven , av Anders Nordström:

Så underbart att läsa Era berättelser.

8:e kommentar, skriven , av Tarja:

När man läser den här bloggen så är det som om man hamnar i Tanzania själv en stund. Mycket värme och kärlek och lite pirr i magen av alla spännande upplevelser! Häftigt att få vara en "osynlig medresenär" i er coola familj! Tack även för att ni får mig att känna tacksamhet över gott kaffe och befrielse från insekter! 😜

9:e kommentar, skriven , av siv:

Tack Otto - Härligt för dig att få vara ledig med barnen - njuuut:)

Kommentera inlägget här :